اگر دوست دارید بدانید روغن آرگان چیست و با فواید و خواص روغن آرگان برای مو و پوست یا حتی ناخن آشنا شوید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

زیبایی پوست و مو برای همه‌ی افراد، چه خانم‌ها و چه آقایان، اهمیت بالایی دارد. همین موضوع باعث شده بسیاری از افراد هزینه‌ی زیادی را صرف خرید لوازم آرایشی و بهداشتی کنند تا بتواند زیبایی از دست رفته‌ی خود را بازگردانند یا آن را حفظ کنند.

در این شرایط خیلی از افراد ترجیح می‌دهند محصولی پیدا کنند که چندکاره باشد و بتواند بخش بیشتری از نیازهای آن‌ها را برطرف کند. البته شاید کمی دور از ذهن باشد که یک محصول بتواند با کمترین آسیب، از پس کارهای زیادی بر بیاید؛ ولی چنین چیزی ممکن است. روغن آرگان اکسیری است که یک تنه می‌تواند با غول‌های متعددی مبارزه کند.

روغن آرگان چیست؟

امروزه کمتر کسی از خواص روغن آرگان بی خبر است. این روغن را از هسته ی میوه درخت آرگان تهیه می کنند و یکی از گرانترین روغن های جهان و به طلای مایع معروف است.

زنان مراکشی از سال ها پیش، برای جوان سازی و تغذیه ی پوست، مو و بدن خود از این روغن استفاده می کردند. امروز نیز، بسیاری از سلبریتی ها برای شادابی و محافظت از پوست و موی خود از این روغن استفاده می کنند.

روغن آرگان سرشار ویتامین E و آنتی اکسیدان و همچنین اسید های چرب بدن انسان است.

خرید روغن آرگان اصل از تریبا

خواص روغن آرگان

در این مقاله می‌خواهیم در مورد برخی از خاصیت‌های فوق العاده روغن آرگان که کمتر می‌دانید صحبت کنیم.

 روغن آرگان حاوی اسیدهای چرب ضروری است

این روغن از اسیدهای چرب متنوعی تشکیل شده است. 29–36% محتوای آن را اسید چرب امگا 6 لینولئیک اسید و 43–49% آن را را اولئیک اسید تشکیل می‌دهد.

هرچند اولئیک اسید جزو اسیدهای چرب ضروری نیست اما خواص بی شماری در حفظ و ارتقای سلامتی دارد. ه

 روغن آرگان اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد

دیگر خاصیت روغن آرگان، وجود ویتامین E در آن است که باعث می‌شود برای پوست و مو بسیار مناسب باشد. ویتامین E، ویتامینی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و باعث ارتقای سلامت می‌گردد.

پیشنهاد مطالعه:  از بین بردن غبغب با روش‌های خانگی

از دیگر ترکیبات مفید موجود در این روغن می‌توان به کوآنزیم Q10، ملاتونین و استرول‌های گیاهی که نقش‌های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مهمی دارند، اشاره کرد.

تقویت سلامت قلب

همانطور که گفتیم، روغن آرگان منبع خوبی از اولئیک اسید است که اسید چرب امگا 9 می‌باشد.

اولئیک اسید که در آووکادو و روغن زیتون نیز وجود دارد، اثرات مثبتی بر روی سلامت قلب و عروق می‌گذارد.

در بعضی مطالعات دیده شده است که مصرف روزانه 15 گرم روغن آرگان، می‌تواند سطح کلسترول بد خون یا همان LDL را پایین بیاورد و همچنین با وجود داشتن آنتی اکسیدان‌ها، خطر بیماری‌های قلب و عروق را کاهش دهد.

کاهش علائم پیری پوست

روغن آرگان به دلیل خواص بی­شماری که دارد، به ترکیب محبوب بسیاری از شرکت‌های آرایشی و مراقبت پوستی تبدیل شده است.

 تسریع بهبود زخم

بعضی مطالعات انسانی نشان می‌دهد روغن آرگان چه به صورت خوراکی مصرف شود یا اینکه مستقیماً روی پوست استفاده شود، در افزایش الاستیسیته و آب رسانی پوست خانم‌های یائسه موثر است.

در یک مطالعه حیوانی، خوراندن روغن آرگان به موش‌ها باعث بهبود زخم درجه­ 2 آن‌ها در مدت 14 روز شد.

هرچند که تنها یک مطالعه توان اثبات یک مسئله را ندارد اما می‌تواند نشان دهنده‌ی نقش احتمالی این روغن در تسریع فرآیند بهبود زخم باشد.

خواص روغن آرگان برای پوست و مو

روغن آرگان برای پوست

اولئیک اسید و لینولئیک اسید که عمده چربی‌های موجود در روغن آرگان را تشکیل می‌دهند، برای سلامت پوست و مو ضروری هستند.

از خواص روغن آرگان برای پوست و مو می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که می‌تواند پوست و مو را مرطوب نگه دارد.

در یک مطالعه، خوردن یا استفاده موضعی از این روغن باعث حفظ رطوبت و آبرسانی پوست در خانم‌های پس از سنین یائسگی شده است. همچنین، برخی مطالعات نشان می‌دهد که این روغن می‌تواند از انواع آسیب‌های وارد شده به مو پیشگیری کند.

پیشنهاد مطالعه:  آیا روغن پالم واقعا به اندازه‌ای که گفته می‌شود مضر است؟

پیشگیری و درمان ترک‌های پوستی

این روغن از قدیم الایام برای درمان و پیشگیری از ترک‌های پوستی استفاده می‌شده است . هر چند در این زمینه هنوز مدارک اثبات شده وجود ندارد.

به هرحال طی مطالعات گوناگون اثر این روغن بر کاهش التهاب پوست ثابت شده است و این شاید دلیلی بر استفاده مردم از این روغن برای درمان استرچ مارک و انواع ترک‌های پوستی باشد.

پیشگیری از دیابت

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نتایج برخی مطالعات حیوانی نشان می دهد که روغن آرگان اثرات ضد دیابتی نیز دارد.

در دو مطالعه، مصرف روغن آرگان باعث کاهش معنی دار قند خون ناشتا و مقاومت انسولین در موش‌ها شده است.

هر چند باید اشاره کنیم که برای اثبات این موضوع و استفاده از این روغن برای درمان دیابت، انجام مطالعات انسانی نیز نیاز است.

درمان آکنه

بعضی منابع ادعا می‌کنند که دیگر خاصیت روغن آرگان برای پوست، در درمان آکنه باشد.

در این مورد هنوز منابع علمی محکمی وجود ندارد؛ با این حال، به نظر می‌رسد خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی روغن آرگان برای پوست، بتواند قرمزی و تحریک ناشی از آکنه را تسکین دهد. البته باید بدانید که اگر آکنه‌های شما هورمونی باشند، این روغن کمک زیادی نمی‌کند.

البته باید بدانید که اگر آکنه‌های شما هورمونی باشند، این روغن کمک زیادی نمی‌کند.

اثرات ضد سرطانی

این روغن می‌تواند رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی را کند نماید که احتمالا به علت محتوای ویتامین E، ترکیبات فنولی و ضد التهاب آن است.

در یک مطالعه، روغن آرگان توانست تا 50% رشد سلول‌های سرطانی پروستات را کاهش دهد؛ البته به مطالعات بیشتری نیاز است تا خواص روغن آرگان برای درمان سرطان تایید شود.

درمان برخی بیماری‌های پوستی

سال هاست که از روغن آرگان برای درمان برخی بیماری‌های التهابی پوست در شمال آفریقا استفاده می‌شود.

هرچند شواهد کمی در این مورد وجود دارد، اما بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که این روغن به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند بیماری‌های پوستی را بهبود دهد.

پیشنهاد مطالعه:  از بین بردن غبغب با روش‌های خانگی

استفاده‌‌ راحت

همانطور که توضیح دادیم، این روغن در مراکش از دیرباز تا کنون کاربردهای گوناگونی داشته­ است؛ اما امروزه در کشور ما نیز به راحتی قابل دسترس بوده و شما می‌توانید آن را از مغازه­‌های بزرگ، عطاری­‌ها، داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین خریداری نمایید.


استفاده از روغن آرگان آسان است!

استفاده برای پوست:

از این روغن به طور مستقیم برای جلوگیری از خشکی پوست و افزایش شادابی آن استفاده می‌شود؛ اما در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مثل لوسیون‌ها و کرم‌ها نیز کاربرد دارد.

شما می‌توانید این روغن را به صورت مستقیم روی هر قسمتی از پوست خود بزنید.

ما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا کمی از آن را تست کرده تا در صورت داشتن آلرژی به این روغن ، متوجه شوید.

مصرف روغن آرگان برای مو:

روغن آرگان برای مو
میتوانید روغن آرگان را با استفاده از قطره چکان به روی دست و یا مو بچکانید و استفاده کنید .

این روغن را می‌توانید روی ریشه یا ساقه موهای آسیب­ دیده و خشک بزنید تا آبرسانی شده، شکنندگی آن کاهش یافته و کمتر وز شود.

اگر دقت کرده­ باشید بعضی از شامپوها یا نرم کننده‌های موی سر نیز حاوی این روغن هستند.

استفاده از روغن آرگان در آشپزی:

روغن آرگان برای غذا

در صورتی که علاقمند به استفاده از روغن آرگان برای آشپزی هستید، باید انواعی از آن را خریداری کنید که کاملا خالص و مخصوص خوردن باشد؛ زیرا انواع این روغن که به طور سنتی استخراج می شوند، ناخالصی زیادی داشته و تنها برای مصارف آرایشی بهداشتی مناسب هستند.

این روغن را روی سالاد یا برنجتان بریزید و از بو و طعم آن لذت ببرید.

می‌توانید آن را کمی هم حرارت دهید اما به خاطر داشته باشید که روغن آرگان برای پخت با حرارت بالا مناسب نبوده و به راحتی می‌سوزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
مشاوره تلفنی پوست صورت و بدن
مشاور تلفنی چاقی و لیفت صورت
مشاور تلفنی مو و ریش
پشتیبانی سفارشات پیامک
پشتیبانی سفارشات واتساپ
پیگیری سفارشات آنلاین